Niet links, niet rechts?

Posted on 31 augustus 2017

“PC wankers, why don’t you just die” en “Oi ain’t dead…and it sure as hell ain’t red”. Twee slogans die op aparte T-shirts verkrijgbaar zijn via de Nederlandse mailorder Grey Zone Records. Een label dat zichzelf via zijn naam al positioneert in het schemergebied van de rechtse muziekscene. Nederland kent enkele bands die onder het motto ‘wij zijn niet politiek’ actief zijn in dit grijze gebied. Een terrein dat duidelijk meer sympathie toont voor (extreem) rechts dan links.

 

Maar het is niet altijd even duidelijk. Zo zingt de Goudse Skinheadpunk-band The Patrons over de terugkeer van skinheads in het straatbeeld. “Big boots with white laces, Fred Perry’s, red laces, Skinheads are back”, aldus het stukje tekst uit het nummer ‘New Breed’. Afgaande op de ongeschreven kledingscodes in de skinheadwereld, wil de band eigenlijk zeggen dat white power-skinheads in het straatbeeld terug zijn gekeerd, evenals de linkse skins. Volgens een ongedefinieerd gebruik dragen neonazistische skinheads witte veters in hun kisten en linkse kaalhoofden rode. Erg betrouwbaar is dit overigens niet. The Patrons geeft verder geen inhoudelijk oordeel, maar bezingt slechts de terugkeer van skinheads. Op basis van slechts deze tekst kun je niet concluderen dat de band tot de rechtse muziekscene behoort. Daar is uiteraard meer voor nodig.

 

Releases

 

In 2009 en 2012 brengt The Patrons twee cd’s uit. De eerste cd heet ‘Pride & Dignity’ en is een co-release van het Rotterdamse label Support Your Scene Productions en het Engelse label Mother Fucking Sounds. Beide eigenaren van de labels hebben een extreemrechtse achtergrond. Support Your Scene Productions wordt gerund door Mike van Schaik, een Rotterdamse skinhead die in het verleden voor de extreemrechtse politieke partij Nieuwe Nationale Partij (NNP) in Rotterdam verkiesbaar heeft gestaan. Eigenaar van Mother Fucking Sounds was Stephen Jones, een in Nederland wonende Engelsman met een lange geschiedenis in het neonazistische en extreemrechtse veld. Zo was hij bijvoorbeeld zanger van de Engelse Blood & Honour-band English Rose, maar tegenwoordig zingt hij in Tattooed Mother Fuckers. Ook is hij eigenaar van het hierboven genoemde label Grey Zone Records. Via het inmiddels ter ziele gegane label Mother Fucking Sounds brengt The Patrons hun tweede cd ‘We shall not be moved’ uit.

 

Overlap

 

Wat teksten betreft zul je bij The Patrons geen hints naar rechts aantreffen, want de band zingt vooral over skinheads, vechten, drank en rellen. Een niet-politieke houding die bij wijze van spreke op elk festival past. In het verleden heeft de Goudse band met enkele andere Streetpunk- en Oi!-bands gespeeld. Ook deelde de band het podium met extreemrechtse bands zoals de Sassem Bootboys uit Nederland, Orange Blood uit Duitsland, Pitbull Farm uit Zweden en de Nederlandse band The Firm. Jesse Keyzer, gitarist en achtergrondzanger van The Patrons, heeft ook een tijdlang gedrumd bij The Firm. Zo was hij onder andere drummer toen The Firm hun eerste split-cd met The Pride uit België heeft uitgegeven via het al eerder genoemde label Mother Fucking Sounds. Op deze cd staat het nummer ‘Xenophobic’. Het nummer start met een man met buitenlands accent die zegt dat werken in zijn groep niet bestaat. Verderop in het nummer start een Oosters gezang en begint het nieuwe couplet. “Mosques everywhere, where your eyes can see, build with tax money, that they stole from you and me, lots of alien people, cannot hear what they say, this was once my country, now I want to go away. Maybe it’s just me, maybe i’m sick, doesn’t make me racist, I am Xenophobic.” Kortom, het nummer staat bol van vooroordelen en is zelfs als racistisch uit te leggen. Daarnaast staat het liedje ‘Birthcontrol’ op de cd, waarin de band pleit voor het steriliseren van mensen met een verstandelijke handicap.

 

Extreemrechts

 

Jesse Keyzer heeft The Firm inmiddels verlaten en concentreert zich verder op The Patrons en zijn andere muzikale projecten. Na vele bezettingswisselingen is de drijvende kracht achter de Rotterdamse band The Firm, Mike van Schaik, de enige overgeblevene van de originele bezetting. Van Schaik is zanger van The Firm en heeft, zoals eerder is vermeld, een extreemrechtse achtergrond.

Zanger Mike van Schaik van The Firm

Op zijn linkerschouder heeft hij een tattoo van een twaalfpotig hakenkruis, ook wel de zwarte zon genoemd. Het symbool werd in de Tweede Wereldoorlog gebruikt door de SS en ligt als een mozaïek in de vloer van de voormalige SS-burcht Wevelsburg in het gelijknamige Duitse dorp. The Firm trad in het verleden regelmatig op met de Duitse extreemrechtse hooliganband Kategorie C en de Zweedse extreemrechtse band Pitbull Farm. Tekstueel bezien positioneert The Firm zich aan de extreemrechtse kant van het muziekspectrum, mede gelet op teksten zoals ‘Xenophobic’ en ‘Birthcontrol’. In het nummer ‘Guttersnipes’ zingt de band dat zij politiek incorrect is. Een ander nummer, getiteld ‘Tower Blocks’, verdedigt de band hun voorbeeld Dieter Samoy tegenover mensen die kwaad over hem spreken. “The spirit of Dieter is what Oi! Music needs”, aldus The Firm. Wijlen Samoy was een neonazistische skinhead uit Vlaanderen die vanwege een mishandelingszaak voor de rechtbank moest verschijnen en mede daardoor zijn zichtbare politieke koers radicaal probeerde te wijzigen. Speelde hij voorheen met zijn band Kill Baby, Kill op diverse Blood & Honour-concerten in binnen en buitenland, later probeerde hij een a-politieke weg in te slaan. Hij deed zijn teksten af als ‘komisch’ en ‘entertainment’. Op 15 januari 2010 pleegt Samoy zelfmoord.

 

Verdekt

 

In augustus 2006 verschijnt via het Belgische label ‘Good Night Left Side Records’ een split-cd van Kill Baby, Kill en English Rose. Het label, dat toen in handen was van de muzikale duizendpoot Stephen Jones, alias Jonesy, kreeg wegens racistische, nationaalsocialistische en geweldsverheerlijkende teksten al snel te maken met een verspreidingsverbod in Duitsland. Zo zong Jonesy van English Rose onder andere in het nummer ‘The Nation burns’ het volgende: ”We have nothing in common, but still we’re forced to mix. The summer brings us riots, more wounds to fix. Your harmony through propaganda really is a bore, awake and smell the coffee man. We just can’t take it anymore”.  Maar de zanger leert van zijn extreme radicaliteit en de weerstand die het oproept. In zijn nieuwe projecten schrijft Stephen Jones anders, meer verdekt. In het nummer ‘Do you want some?’ op de cd ‘Life’s so serious’ van Disturbed Mother Fuckers zingt hij seksistisch over vrouwen met een knipoog naar racisme. “I was standing in the streets of Brussels, no women there caught my eye, they were all wearing fucking burkas, and now I realise I’m a fucking lucky guy”. Een dergelijke dubbele opvatting is ook te vinden in het nummer ‘Cunt tree’. “Not your fucking cunt tree, touch it and I will break your arms, get away from my cunt tree”. Het woord ‘cunt tree’ klinkt wat Engelse uitspraak betreft min of meer het zelfde als ‘country’. Eigenlijk zingt hij dus over zijn land en wanneer je dat aanraakt dan breekt hij je armen. Als laatste zingt hij dan vrij vertaald: ‘Ga weg uit mijn land’.

 

Schemergebied

 

Jonesy’s nieuwe project heet Tattooed Mother Fuckers. Het bandlogo bestaat uit diverse runensymbolen, zoals de Tiwaz-, Mannaz- en Fehu-rune die samen de afkorting T.M.F. vormen. In de runensymboliek staat de Tiwaz-rune voor rechtvaardigheid of moed. Mannaz betekent stam of voorouders en het Fehu-teken staat symbool voor rijkdom, vruchtbaarheid en ‘scheppend vuur’.

Logo Tatooed Mother Fuckers met runen

Met deze runensymboliek zinspeelt de band toch op de eigen stam of afkomst. Na diverse cd’s en ep’s brengt Tattooed Mother Fuckers een split-ep uit met de extreemrechtse Amerikaanse band Offensive Weapon. Via Jonesy’s eigen label Mother Fucking Sounds ziet de geluidsdrager in 2013 het daglicht. Op deze ep staat het nummer ‘Welcome to the grey zone’: ”Welcome to the grey zone, you are condemned for crimes against ignorance, freedom of thought and speech are a serious offence”. De band voelt zich prima in het schemergebied. Het nummer is later een eigen leven gaan leiden doordat Stephen Jones zijn nieuwe label ‘Grey Zone Records’ is gaan noemen. Grey Zone Records heeft inmiddels diverse releases uitgebracht van Oi!-bands die gedeeltelijk tot de extreemrechtse scene behoren. Naast de eigen producties verkoopt Grey Zone Records ook cd’s van andere labels en biedt zelfs tweedehands cd’s aan van diverse neonazistische bands.

 

Verborgen

 

Een band die een beetje buiten de hierboven beschreven trend valt is de Groningse Hardcore-band Blindfolded. Wie het Facebook-profiel van de band bekijkt zal niet veel meer extreemrechtse hints of neonazistische tendensen bespeuren, maar ondertussen werkt de band wel hard aan een extreemrechtse carrière. “The young Hardcore band Blindfolded from Netherlands will be part of the ‘Tino Memorial Concert!”, kopt een bericht op de Facebook-pagina van de National Socialist Hard Core (NSHC)-organisatie Hardcore Wave. Blindfolded speelde op 24 mei 2014 in Frankrijk en deelde daar het podium met andere extreemrechtse bands. Het concert was ter ere van een overleden Hammer Skin. Hammer Skins zijn een neonazistische skinheadbeweging, die wat structuuropbouw betreft doet denken aan de Hell’s Angels. Sinds het overlijden van ‘Tino’ in 2004 wordt er elk jaar een memorialconcert georganiseerd, waar inmiddels tal van Rechtsrock-bands hebben gespeeld.

Blindfolded speelt op Hammerskin Fest eind januari 2015

Enkele maanden later speelt Blindfolded in Duitsland waar wederom extreemrechtse bands op de bühne staan. In april 2015 speelde de Groningse band in Duitsland samen met de Amerikaanse neonazistische band Blue Eyed Devils. Inmiddels treedt Blindfolded vaker in het buitenland op dan in Nederland. Op 17 juli staat een concert gepland in Schiedam. Daar speelt  Blindfolded met de al eerder genoemde Rotterdamse band The Firm. Flyers van dubieuze concerten plaatst Blindfolded niet op hun Facebook-pagina. Zo af en toe worden er wel berichten op Facebook gepost waarin ze mensen uit het buitenland bedanken, hetgeen duidt op een in het buitenland gehouden concert.

 

Antisemitisme

 

Blindfolded omschrijft zichzelf als ‘Hardcore-band met Punk- en Metal-invloeden’ en heeft maatschappijkritische teksten. Muzikaal en tekstueel gezien klopt dit. Blindfolded zingt voornamelijk over het verliezen van vrijheid waarbij de regering en de media als schuldigen worden aangewezen. Op een samenzweerderige toon zingt de band in het nummer ‘Freedom’ het volgende: ”People getting blindfolded, their freedom has been taken away, the government has spoken to millions, we got nothing more to say”. Normaal gesproken zal een dergelijke tekst minder opvallen. Ook het nummer ‘Invasion’ zou door kunnen gaan als niet-rechtse interpretatie, maar hier zit een adder onder het gras. “Invasion, they are coming, invasion, they’re are conquering, invasion, no freedom anymore, invasion, you’re better end up dead, NOW!” In een interview op de extreemrechtse website ‘Midgard Magazine’, die overigens niet door Blindfolded op hun Facebookpagina wordt genoemd, geeft de band nader uitleg. “Het nummer gaat over vreemde landen die onze regering sturen. Onze zogenaamde leiders zijn marionetten.” Wie deze tekst in een context wil plaatsen moet wat geschiedenis kennen. Voordat Blindfolded van start ging bestond er in Oost Groningen een andere band met de naam Warrior’s Glory. Zowel Blindfolded zanger Marcel Flink als gitarist Harm-Jan Smit hebben beide in deze extreemrechtse band gespeeld. Bij het beluisteren van het nummer ‘Fuck the USA’ op het inmiddels gesloten Myspace-profiel van de band toonden ze een jodenster en een dollarteken. In extreemrechtse kringen staan de Verenigde Staten symbool voor vermeende joodse wereldoverheersing. Ook de koppeling tussen de davidster en geld verwijst naar een antisemitische samenzweringstheorie, namelijk dat joden het geldverkeer zouden beheren. Met dergelijke beelden in het achterhoofd ontstaat er een andere kijk op de tekst ‘Invasion’ van Blindfolded. Het nummer krijgt ineens lading met een goed verborgen antisemitische ondertoon.

 

Achtergrond

 

Marcel Flink en Harm-Jan Smit zijn beide actieve neonazi’s. Zo bleek dat Flink op 8 oktober 2014 als medeorganisator betrokken is geweest bij een protest tegen de aanwezigheid van vluchtelingen in Oude Pekela. Vluchtelingen werden tijdens dit protest als lastposten en vermeende criminelen weggezet. Daarnaast was hij ooit de grote man achter Landstorm Records uit Winschoten. Landstorm Records verkocht vele neonazistische cd’s en enkele antisemitische spelletjes zoals ‘Zog’s Nightmare’. ‘ZOG’ is een in neonazikringen populaire afkorting voor ‘Zionist Occupied Government’, een regering die volgens hen door joden wordt beheerst. Lang heeft zijn mailorder niet bestaan, want vanwege toenemende aandacht van Alert!-magazine en daarna van media en justitie, koos Flink al snel eieren voor zijn geld. Smit echter heeft ooit een besloten forum opgezet waar je als lid gratis neonazistische muziek kon downloaden. Onlangs was het koppel nog betrokken bij de organisatie van een akoestisch concert van de Duitse neonazi Oiram. Dit concert werd georganiseerd door Kameraadschap Noord Nederland waar zowel Smit als Flink bij betrokken zijn. Andere extreemrechtse contacten heeft Blindfolded met het Duitse label Wewelsburg Records. Wewelsburg Records is de officiële distributeur van de demo-cd van Blindfolded.

 

Uitzoeken

 

Grauzone-bands zijn muziekgroepen waarvan een bandlid of meerdere leden een extreemrechtse achtergrond hebben en die qua teksten zinspelen op de rechterflank van het politieke spectrum. Het kritiekloze optreden van bands op festivals waar ook extreemrechtse bands spelen plaatst ze meestal ook in de hoek van het schemergebied. Voor de ene band zal de scheidslijn tussen rechts en links minder duidelijk zijn dan voor de andere. Wie een band uit het schemergebied wil beoordelen moet kijken naar een totaalplaatje. Met wie treden ze op? Wie spelen er in de band en welke achtergronden hebben de bandleden? Over welke onderwerpen gaan de teksten? Welke labels heeft de band uitgekozen om releases uit te geven? Het zijn allemaal vragen die er toe kunnen bijdragen om een beeld te vormen waarmee we te maken hebben. Over het algemeen kan gesteld worden dat dergelijke bands één rode draad hebben en die is dat ze zich afkeren van links. Daarbij dient het motto ‘wij zijn niet politiek’ als bliksemafleider om (extreem-)rechtse maatschappijkritiek te uiten of ronduit neonazistisch gedachtegoed te propageren.

 

 

 

Dit artikel verscheen eerder in Buiten de Orde nr 3 2015, jaargang 25

 

Comments are closed.