Blood & Honour Vlaanderen kruipt uit haar hol

Posted on 25 november 2017

 

‘Dit is rock tegen zionisme, hoor de roep van de blanke man, rock tegen zionisme, onze muziek zal hen ten val brengen’. Het zijn slechts enkele vertaalde regels uit het nummer ‘Rock Against Zionism’ op de gelijknamige cd van de Zweedse neonaziband ‘Vit Legion’ (Blank Legioen), die op 9 juli 2016 in Vlaanderen op de planken staat. Vit Legion speelt die dag onder de vlag van Blood & Honour Vlaanderen, een Belgische afdeling van de internationale neonazistische organisatie Blood & Honour.

 

Neonazi’s gebruiken het woord zionisme als eufemisme voor joden, maar niet alleen deze gelovigen moeten het ontgelden. Communisten, democraten en immigranten zijn allemaal een doelwit. Vit Legion roept op tot het doodschieten en ophangen van tegenstanders. “I am fed up with the zionistic influsion, I will now end that with the final solution, shoot them in the head or hang ‘em in a tree, when the last of you is dead we’re gonna be free”. Deze haat komt ook terug in het nummer ‘Död åt ZOG’ (Dood aan ZOG). ZOG is een afkorting die staat voor ‘Zionist Occupied Government’, waarmee neonazi’s de vermeende joodse overheersing in de politiek willen aanduiden, zeg maar een antisemitische samenzweringstheorie.

 

De tweede band die op het programma staat is de Hongaarse band Dixie Freedom Fighters. Zij spelen vooral akoestische covers van bekende neonazibands zoals Skrewdriver. Het zal niet verwonderlijk zijn dat ook deze band een repertoire kiest dat aansluit bij de visie van de bange blanke man. Zo zingt de band in het lied ‘Change of scenery’ het volgende:“We must remain faithful, even though deserted by all, keep the flag flyin’ high, for it will fall, when we fall, so choose your fate, you know what’s right, and wake up to the white man’s call”. Overigens is het nummer een cover van de Amerikaanse neonaziband Nordic Thunder. Een van de bandleden achter Dixie freedom Fighters is de zanger van de Hongaarse band Vérszerzödés (‘Verbond van het bloed’), die ook op niet mis te verstane wijze het Derde Rijk glorificeert. Dit blijkt onder andere uit het lied ‘Ein Reich, Ein Volk, Ein Führer’. Daarnaast heeft deze Hongaarse muziekgroep ook een gedeelde cd met een andere band uitgebracht. De titel van deze cd, ‘Aryan 88 dreams’, laat ook niets aan de verbeelding over. In neonazistische kringen wordt nogal gegoocheld met cijfers. De combinatie van twee achten naast elkaar verwijzen naar de achtste letter in het alfabet en daarmee staat er in gecodeerde taal ‘HH’ wat in neonazistische kringen ‘Heil Hitler’ betekent. Overigens is deze laats genoemde cd in Nederland geproduceerd.

 

Stevie uit Engeland is de derde muzikant die gaat optreden. Hij is een extreemrechtse zanger en gitarist die ballades ten gehore brengt. In de teksten vind je de gebruikelijke nationalistische inhoud. Inhoudelijk is het niet zo grof als de boven genoemde bands, maar dat zegt niet zoveel. In 2014 speelde Stevie nog op een Adolf Hitler-herdenking, die plaatsvond in Nederland en georganiseerd werd door de Nederlandse tak van de Blood & Honour-beweging. In de zaal hangen vlaggetjes met hakenkruisen en vertellen sprekers over het leven van Adolf Hitler en zijn importantie voor de huidige tijd. Stevie is overigens de zoon van een muzikant die al veel langer tot over zijn oren in de extreemrechtse muziek zit.

 

Wie het logo van Blood & Honour Vlaanderen bekijkt ziet dat er een Vlaamse leeuw en een hakenkruis in is verwerkt. Ook op de flyer van het komende concert verwijst de organisatie naar het nazi-tijdperk, want daarop prijkt een foto van marcherende Vlaamse SS’ers. Tevens maakt de organisatie een kwinkslag naar de onafhankelijkheidsstrijd van de Vlamingen met de zinsnede ‘Spirit of Flanders since 1302…’. Het jaartal 1302 verwijst naar de Guldensporenslag bij Kortrijk, waar de Vlaamse legers de Franse hebben verslagen. Inmiddels is het jaar 1302 een belangrijke rol gaan spelen in de bewustwording van de Vlaamse beweging. Enkele jaren geleden organiseerde Blood & Honour Vlaanderen regelmatig concerten waar bands van internationale allure op de bühne stonden. Concerten met meer dan 500 bezoekers waren geen uitzondering. Na een periode van relatieve stilte kruipt Blood & Honour Vlaanderen weer langzaam uit haar hol. Het is niet te hopen dat deze organisatie weer genoeg moed heeft verzameld om een reeks neonaziconcerten te organiseren, anders zal Vlaanderen net zoals in het verleden een vrijhaven worden voor neonazi’s uit binnen en buitenland.

 

Dit artikel verscheen eerder in Buiten de Orde, 2016

Comments are closed.