Vlaams Belang start ‘offensief’

Posted on 07 december 2017

 

Op 11 juli 2016 lanceerde de extreemrechtse politieke partij Vlaams Belang (VB) haar 11- juli-offensief. Wie op die dag met een Vlaamse leeuwenvlag zwaaide, of wie een foto opstuurde waarop de gehesen Vlaamse vlag is te zien, kreeg van de partij een gratis cd met het lied ‘Dit is Vlaamse grond’. Ook heeft de partij posters en stickers laten drukken om de campagne extra kracht bij te zetten. Zal al deze moeite beloond worden, of is het slechts een mediastunt?

Het was in ieder geval een bewuste keus van de partij om de campagne op 11 juli te laten starten. Vlaanderen viert die dag feest en herdenkt de Guldensporenslag. In 1302 trekt een Vlaams leger, bestaande uit ambachtslieden en boeren, ten strijde tegen de Fransen en zij weten het complete Franse ridderleger weg te vagen. Voor veel Vlamingen staat die dag symbool voor de Vlaamse strijd, zo ook voor het Vlaams Belang. Zij zien 11 juli niet alleen als feestdag maar ook als strijdmoment voor een vrij en onafhankelijk Vlaanderen. Volgens Tom van Grieken, voorzitter van het Vlaams Belang, spoort de partij ieder jaar hun sympathisanten aan om op 11 juli de ‘Vlaamse leeuw’ uit te hangen. Dit jaar krijgen de aanhangers een beloning in de vorm van een gratis cd. In een interview verduidelijkt Van Grieken de intentie van hun nieuwe strijdlied. Door het afspelen van het enige nummer op de geluidsdrager is het voor eenieder duidelijk dat de stad of het dorp is wat het altijd al is geweest en zal blijven, namelijk Vlaamse grond!

 

Dominant

 

Voorkant Vlaams Belang-cd ‘Dit is Vlaamse grond’

In de originele tekst van het nummer ‘Dit is Vlaamse grond’, uitgevoerd door de Vlaamse rechtsrockband Vlanarock, komt eigenlijk alleen de strijd tussen de Walen en Vlamingen naar voren. “Brussel hoofdstad van ons Vlaanderen, na eeuwen België zo goed als dood, na vervreemding en Waalse chaos maakt Vlaanderen Brussel ooit weer groot”. De tekst is afkomstig uit de koker van Rob Verreycken, een oudgediende binnen de partij en extreemrechts. Echter, het VB heeft de tekst op enkele vlakken aangepast aan de huidige tijd. Waar de originele tekst rept over ‘Eurocraten die voor Vlaanderen een graf graven’, zingen de beide Vlaams Belang-vrouwen over moslims die Vlaanderen naar de afgrond helpen. “In moskeeën en koranscholen, graven djihadisten voor ons een graf, maar zij moeten weten dat de leeuw kan klauwen, dit is ons land dus bol het af” Daarmee verlegt het VB het accent van de strijd. Het gaat niet alleen meer over de strijd tussen de Vlamingen en Walen maar ook over de islam. In een kort interview in een krant zegt Van Grieken dat het Vlaams Belang de identiteit van de Vlamingen wil beschermen. In de hoofdstad zijn volgens hem bepaalde wijken waar de eigen bevolking zich niet meer thuis voelt. In korte bewoordingen stelt de voorzitter dat de Vlaamse cultuur dominant moet zijn.

 

Kritiek

 

Op internet is veel kritiek te lezen op de heuse videoclip die het Vlaams Belang heeft gemaakt ter ondersteuning van het lied. Een van de kritiekpunten is bijvoorbeeld dat de muzikanten in een oranje Franse auto rijden. Vlamingen die een afkeer hebben van alles wat Waals en Franstalig is, rijden door Vlaanderen in een Franse auto. Dat is vragen om kritiek! Ook het geluid van de elektrische gitaar wordt in de videoclip vertolkt door een akoestische gitaar en de drummer drumt er lustig op lust, maar dan zonder drumstel. Het geheel doet goedkoop en niet professioneel aan. Ook worden de zangeressen in de videoclip door sommige criticasters seksistisch bekritiseerd. Dat is schrijnend te noemen, want het moet om de inhoud van de tekst gaan en niet over het uiterlijk van de muzikanten.

 

Anti-islam

 

Het is niet de eerste keer dat het Vlaamse partij een liedje heeft uitgebracht waarin de strijd tegen de islam een centrale plek inneemt. In december 2007 bracht de partij het lied ‘Oh nee alweer een moskee’ uit. “Politiek correct, anti-racist, multicultureel, Het wordt me allemaal veel teveel. Minaret en islamgebed voor Mohammed, Vlaanderenland is toch geen islamland!”. Muzikaal lijkt het op een carnavalskraker met een anti-islamitische boodschap. Voor de basistekst en melodie is de Nederlandse artiest Armando Monsanto verantwoordelijk. Deze voormalige activist van Nieuw Rechts schreef het lied ‘Ojee, alweer een moskee’ uit irritatie over de islamisering van Nederland. Het Vlaams Belang paste de tekst hier en daar toen ook lichtelijk aan zodat het leek alsof het voor het Vlaamse publiek geschreven was. In de media ontstond enige ophef over het plagiaat van de partij, maar al snel kwam de aap uit de mouw. Filip Dewinter, leider van het Vlaams Belang, had de melodie en tekst gekregen van de toenmalige leider van Nieuw Rechts en die was op zijn beurt vergeten toestemming te vragen aan Monsanto. De Nederlandse artiest had de cd ‘Houden van Nederland’, waarop het lied ‘Ojee, alweer een moskee’ is te vinden, geschreven ter ondersteuning van de gelijknamige campagne van Nieuw Rechts. Uiteindelijk heeft het Vlaams Belang met het lied vooral slechte publiciteit geoogst. Maar media-aandacht hebben ze genoeg gekregen, zelfs in Nederlandse kranten!

 

Gratis

 

In andere landen maken diverse extreemrechtse politieke partijen en organisaties ook gebruik van muziekdragers die ze gratis weggeven. Zo werd Duitsland jarenlang geteisterd door de bekende ‘Schulhof’-cd’s. Vooral de Nationaaldemokratische Partei Deutschlands (NPD) had een stevige vinger in de pap bij de productie en gratis verspreiding van de cd’s. Deze geluidsdragers bevatten muziek van extreemrechtse bands. Op deze manier wilde de NPD jongeren bereiken die anders niet met dergelijke ideeën in aanraking zouden komen. Ook was het de politieke partij te doen om media-aandacht. Geregeld werden er verspreidingsacties aangekondigd om vervolgens niet te verschijnen. Een soortgelijke actie kreeg navolging in de Verenigde Staten, waar het neonazistische label Panzerfaust Records ‘Operation Schoolyard’ startte. Zij verspreidde enkele duizenden gratis cd’s om hun wereldvisie onder jongeren te verspreiden. ‘We don’t just entertain racist kids, we create them!’, aldus de website van Panzerfaust Records. In Oostenrijk brengt de leider van de Freiheitliche Partei Österreichs (FPO), Heinz Christian Strache, op geheel eigen wijze zijn boodschap aan de man. Door middel van een rap spreekt hij zijn kiezers aan. “Wer nicht integrieren will, für den hab’ich ein reiseziel: ab in die Heimat, guten Flug. HC Strache kämpft dafür, dass wir Österreicher Herren im eigenen Haus bleiben”. Wie denkt dat dit slechts eenmalig is, heeft het mis. Nog steeds maakt Strache onder zijn artiestennaam ‘HC’ raps. “Hc das ist unser Mann, HC der Österreich retten kann”.

 

Mediastunt

 

Muziek is een krachtig wapen om de harten van mensen te veroveren. Muziek kan ook ingezet worden als propagandistisch doel. Zoals hierboven is gebleken maken politieke partijen en organisaties gebruik van muziek om hun bereik te vergroten. Niet iedere organisatie lijkt doeltreffend te werk te gaan. Wie de reacties op de 11-juli-campagne van het Vlaams Belang bekijkt, kan niet anders concluderen dan dat het niet erg succesvol is geweest. Wat het VB wel heeft bereikt is dat meerdere mensen over het Vlaams Belang zijn gaan praten, denken en schrijven. Er zijn zelfs grapjassen geweest die op Youtube parodieën hebben gemaakt van het liedje. Als het de bedoeling is geweest om aandacht te genereren dan is de missie geslaagd, alle andere intenties zijn niets anders dan een flop. Spijtig, maar helaas!

 

 

 

Dit artikel verscheen eerder in Buiten de Orde 2016

Comments are closed.