
CRM systemen zijn niet meer weg te denken, elk bedrijf werkt er mee. De laatste jaren is er ook steeds meer keuze in gekomen. Maar wat houdt het nu precies in? En waar moet je op letten als je, als bedrijf, dit gaat uitzoeken? In het onderstaande artikel neem ik je daarin mee, daarnaast vind je de CRM systemen top 10 van 2021.
Wat is een CRM systeem?
CRM is een Engelse afkorting en staat voor Customer Relationship Management. Het is een systeem of tool wat bedrijven gebruiken om hun relaties met klanten te optimaliseren. Dan kan je denken aan leads die hierin genoteerd worden, de data die in de pijplijn zit en potentiële klanten worden hierin genoteerd. Maar ook kan je denken aan interacties met klanten. Deze interacties kunnen per e-mail of telefoon binnenkomen. Waar noteer je dit? Juist, in dit systeem. Eigenlijk kan je het zo zien dat alle cruciale informatie die in een bedrijf aanwezig zijn, in deze software genoteerd worden. Al die informatie kan leiden tot een betere klantervaring, want je weet immers beter wat er speelt bij de (potentiële) klanten. Alle informatie staat immers in een samenhangend geheel in een interface opgeslagen.
Wat is de top 10 van CRM systemen in 2021?
De laatste jaren is er steeds meer keuze gekomen in de markt wat betreft deze software, daarom worden hieronder de CRM systemen top 10 van 2021 benoemd.
- Salesforce
- Monday.com
- Gripp
- Pipedrive
- Teamleader
- Exact Online CRM
- Hubspot
- Freshsales
- Zoho CRM
- Perfectview
Zoals je ziet is er genoeg keuze. Maar hoe weet je welk softwarepakket je nodig hebt als bedrijf? Je kan bijvoorbeeld een crm systeem vergelijken met een ander systeem.
Waar let je op bij het uitzoeken van het klantsysteem?
Je kunt op verschillende manieren selecteren op een pakket. Je kunt kijken naar jouw bedrijfsgrootte. Daarin wordt geselecteerd op start-ups, midden- en klein bedrijf of enterprise, oftewel een groot bedrijf. Ook kan je kijken naar de verschillende bedrijfstypes. Dus daar bedoel ik mee, levert jouw bedrijf aan business-to-consumer (B2C) of aan business-to-business (B2B)? Het is belangrijk om hierin onderscheid te maken, want B2B heeft complexere klanten. En binnen B2C is klanttevredenheid en loyaliteit van klanten belangrijker.
Daarnaast kan je kijken wat er precies binnen jouw bedrijf nodig is. Salesmedewerkers hebben natuurlijk het meeste baat bij een klantsysteem. Maar zijn er nog meer teams die er baat bij hebben? Dan kan je denken aan marketingteams. Dienen ze misschien rapportages uit te draaien? Dat zijn allerlei dingen om rekening mee te houden.
Met welk pakket uit de CRM systemen top 10 werk jij? En welke raad jij aan bedrijven aan?